۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

خبر چیست؟/ 3 / خودپرسش‌یابی!...

در ادامه بحث‌های قبلی ؛ به نکته بسیار مهمی می‌خواهم اشاره کنم که به بارآمده سالیان درازی کار رسانه‌ای و خبری ( عملی و آموزشی ) است:

" هیچ کسی ـ هیچ دانشجویی یا رسانه‌نگاری و به طور کلی هیچ جوینده دانشی و هیچ فهم‌جویی ـ تا سؤال نداشته باشد ، نه تنها به جواب نخواهد رسید بلکه در آن مفهوم یا حوزه اندیشه و عمل بشری مانند پشه در گل می‌ماند و راهی به دهی در آن حوزه نخواهد بردو سر از عربستان یا ترکستان درمی‌آورد.

باید سؤال داست، دغدغه داشت، ده‌ها و صدها پرسش در ذهن باشد تا جوابی را جست.

در هیچ کلاس‌ درسی نمی‌توان موفقیتی برای شاگردانی تصور کرد که بدون سؤال سرکلاس می‌نشینند و چشم درچشم استاد به سرزمین رؤیاهاشان می‌روند و قصه‌شان می‌شود قصه آن حاضر غایب که همه دیده‌ایم و می‌بینیم.

حتی نمی‌توان رسانه‌نگاری را دید که بی پرسشی و مسأله‌ای درکار خود به جایی رسیده باشد.

به جرأت می‌توان گفت: ارزش هر شاگردی به پرسشی است که دارد و به مسأله‌ای است که در دل و جان می‌پروراند.

بگذارید از این هم قدم فراتر بگذارم: اختراعات و اکتشافات آدم‌ها هم نسبت مستقیمی دارند با تعداد پرسش‌ها و مسأله یا مسأله‌هایی که در ذهن داشته‌اند.

تیرخلاص را بزنم: آن‌ها که تجارت موفق‌تری دارند و پول بیش‌تری به‌دست می‌آورند کسانی اند که پرسش‌های بی‌شمارتر دارند و مسأله‌های فزون‌تر و عمیق‌تر.

شاید شنیده باشید که استاد بی‌هماورد ادب پارسی روزگار ما ، جناب دکتر شفیعی کدکنی نیز در همه مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری ، به‌جای درس دادن متداول بی‌خاصیت ، فقط به پرسش دانشجویان پاسخ می‌دهد !... و چه جرأت تاریخی دارد این بزرگ‌مرد!.

اگر با من همدلید و همرای، مغزرنجه و قلم به‌پنجه نمایید و سؤال‌هاتان را در این حوزه برکاغذ آورید یا ماوس رنجه و صفحه‌کلید زیرپنجه کرده ، برای من هم بفرستید.

کار عملی:

ضمنا همکلاسی‌های دانشکده خبرم و همکلاسی‌های دانشکده صداوسیمایم این رنجه و پنجه‌ها را باید تا هفته دیگر به‌عنوان کار عملی درسمان برای من میل کنند.

یادکردی بایسته:

تنبل‌های عزیز خبر 4 نیز فقط تا همین هفته فرصت دارند که 25 پرسش و مسأله جلسه نخست کل همکلاسی‌ها را به زبان خودشان ارسال کنند.

در همین باره:

خبر چیست؟

خبر چیست؟/2

۱ نظر:

  1. salam ostad khaste nabashid man emroz shanbe saate 9 didam ostad mikhastam age beshe azaton khahesh konam age beshe az geramer bishtar estefade konid mamnon misham darzemn ostad az zahmateton kamale tashakoro daram mer30 farjam daneshjoye modiriate hotel dari

    پاسخحذف