۱۳۸۸ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

مصاحبه ایسنا بامن؛ وبلاگ‌ها برای جامعه چه می‌کنند؟

مدرس دانشگاه:

وبلاگ‌ها آزمايشگاه‌ ارزان و نسبتا دقيقي براي سنجش وضعيت فكري جامعه‌ هستند

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران

سرويس: نگاهي به وبلاگها ؛ 24/01/1388

يك مدرس دانشگاه معتقد است: وبلاگ‌ها به نوعي منعكس‌كننده افكار عمومي ‌و وضعيت فكري، رواني، اجتماعي و سياسي جامعه هستند.

دكتر عطاءالله ابطحي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: وبلاگ‌ها در اينكه اعضاي يك جامعه بتوانند با هم گفتگو داشته باشند، به گفتمان مشترک دست يابند و حرف يكديگر را تحمل كنند، تاثيرگذار هستند. همچنين وبلاگ‌ها نشان‌دهنده‌ سطح تحمل جامعه هستند و زماني كه وبلاگ‌ها در برابر يک بحث روز جامعه يا مطلب يك وبلاگ ديگر واكنش نشان مي‌دهند، اين واكنش‌ مي‌تواند به نوعي نظرسنجي يا وضعيت‌سنجي جامعه باشد. مثلا با مطرح شدن بحث‌هاي مختلف در وبلاگ‌ها، از طريق بررسي واكنش ايجاد شده در اين فضاي مجازي، به راحتي مي‌توان فهميد تا چه اندازه جامعه آن انديشه و فكر خاص را پذيرفته يا رد کرده است.

وي افزود: اگر وبلاگ‌ها به اين سمت بروند كه پذيرش نظرات ديگران و نوع برخورد با ايده‌ها و انديشه‌هاي مختلف را تحمل‌پذيرتر کنند و اين تحمل‌پذيري را منعكس كنند، مستقيم و غيرمستقيم آن را به جامعه آموزش داده‌اند و اين مساله سبب اصلاح انديشه‌هاي نادرست و تمرين تحمل نظرات يكديگر مي‌شود.

اين رسانه‌نگار تصريح كرد: وبلاگ‌ها آزمايشگاه‌ ارزان و در عين حال نسبتا دقيقي براي سنجش وضعيت فكري جامعه‌اند؛ و به تبع آن مي‌توانند در شكل‌دهي نحوه تحمل يكديگر و ارتباطات سالم اجتماعي با يكديگر تاثيرگذار باشند.

ابطحي خاطرنشان كرد: همه قبول داريم که بايد در وبلاگ‌ها حريم‌هاي خصوصي حفظ شود و به باورها و هنجارهاي اجتماعي احترام گذاشته شود، اما براي تاثيرگذاري بيشتراين رسانه‌هاي ارزان امروزين و تبديل شدنشان به رسانه‌هاي تأثيرگذار بايد بيش از حوزه مطبوعات و ديگر رسانه‌هاي متداول قديمي ‌براي آن‌ها آزادي فراهم کرد.

وي يادآور شد: تاثير منفي ايجاد محدوديت براي وبلاگ‌ها بيش از مطبوعات است و سبب بي‌خاصيت و بي‌تاثير شدن آن‌ها مي‌شود.

ابطحي در عين حال گفت: هرزه‌نگار‌ي‌هاي سياسي و اجتماعي و مرزشکني‌ها و بداخلاقي‌ها در وبلاگ‌ها سبب تخريب اين فضاي رسانه‌اي مي‌شود و اثرتخريبي آن بيش از هرزه‌نگاري‌هاي اخلاقي است.

وي تاكيد كرد: بايد از يک سو مديران دلسوز اجتماع، به شکل روزافزوني براي وبلاگ‌ها آزادي بيشتري فراهم کنند و از سوي ديگر، وبلاگ‌نگارها نيز بايد حريم‌ها را رعايت كنند تا اين فضا بيشتر بتواند انعكاس‌دهنده واقعي افكار جامعه باشد و به شكل‌گيري باورها و هنجارهاي تازه مورد نياز جامعه و رشد سطح فكر آن كمك كنند.

اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه نقد سالم در جامعه هنوز جايگاه واقعي خود را نيافته است، گفت: بايد اجازه داد نقدها مطرح شوند و نقد كردن در همه‌ي عرصه‌ها تشويق شود، بگونه‌اي که تحمل کردن همديگر - با هراندازه اختلاف باور و رفتار - به يک ارزش والاي اجتماعي تبديل شود و روشن است که تحقق اين فضا نيازمند درك و شعور اجتماعي بالايي است.

وي يادآور شد: وبلاگ‌ها ضمن رعايت حريم‌هاي خصوصي به هيچ وجه نبايد به خود سانسوري دچار شوند و افراد و جريان‌ها و دستگاه‌هاي مورد نقد جامعه نيز بايد آستانه تحمل‌پذيري خود را به‌گونه‌اي که مورد نياز جامعه امروز است، افزايش دهند.

ابطحي درباره تاثير وبلاگ‌ها بر فضاي نقد سالم در جامعه، گفت: حتي در شرايطي كه نقد سالم در جامعه وجود ندارد، وبلاگ‌ها فضايي فراهم مي‌کنند که افراد با هويت‌هاي واقعي و غيرواقعي بتوانند نقدهاي خود را مطرح كنند که اين تمريني تاريخي براي فراهم کردن فضاي نقد سالم در جامعه است.

وي تاكيد كرد: ابتدا بايد اجازه داد آزادي عمل و فضاي واقعي حرف زدن در فضاي مجازي ايجاد شود تا در نهايت بتواند به افكار عمومي‌ كه حاصل تضارب اين انديشه‌هاست، شكل دهد.

وي همچنين گفت: فضاي وب به دليل هويت‌هاي مجازي عوارض كمتري براي نقد سالم دارد و مانع شکل‌گيري تعارفات اجتماعي مخرب مي‌شود.

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1315129&Lang=P


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر